Sociálně aktivizační služba (SAS)
V rámci služby jsou poskytovány základní činnosti dle § 66 Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Poslání služby
Sociálně aktivizační služba (dále i SAS) rozšiřuje příležitosti pro začlenění do společnosti a podporuje rozvoj nebo udržení konkrétních schopností a dovedností lidí s mentálním postižením v Olomouckém kraji, které vycházejí z jejich potřeb a zájmů.
Cíle služby
Uživatel služby SAS
- se lépe orientuje ve svých přáních a možnostech;
- navazuje, rozvíjí nebo udržuje vztahy se svým okolím;
- využívá volný čas podle svých zájmů a potřeb;
- posiluje vlastní užitečnost (hledáním svého místa ve společnosti);
- zvyšuje svoji zodpovědnost a osamostatňuje se v rámci svých možností a schopností;
- zlepšuje nebo udržuje schopnost sebeprosazení ve společnosti;
- udržuje, rozvíjí nebo získává další snižující závislost na druhé osobě.
Cílová skupina
Lidé s mentálním postižením ve věku od 7 do 64 let, primárně z Olomouckého kraje.
Pracovníci služby
nejsou odborníky na problematiku poruch autistického spektra a duševního
onemocnění. Pokud má uživatel takovéto projevy, musí v době vstupu do služby
spolupracovat s odborníkem na danou oblast.
Pracovníci služby zároveň nejsou odborníky na smyslová postižení. Službu mohou využívat lidé s kombinací mentálního a smyslového postižení v případě, kdy smyslové postižení nevyžaduje úpravu prostor a specifické komunikační dovednosti (např. vodicí čáry v objektu, Braillovo písmo, znakový jazyk apod.)..
Základní činnosti
V rámci SAS jsou poskytovány základní činnosti dle § 66 Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění:
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím;
- sociálně terapeutické činnosti;
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí;
- základní sociální poradenství.
Náplň a forma poskytování služby vychází z Individuálního plánu každého uživatele.
Úhrada za službu
Služba je službou sociální prevence, základní činnosti jsou poskytovány zdarma.
Za úhradu jsou uživateli poskytovány tzv. fakultativní služby, a to v případě řešení nouzové či havarijní situace, kdy pracovník v přímé péči musí poskytnout uživateli podporu mimo předem sjednaný časový rámec služby a nad rámec základních činností (např. v situaci, kdy pro uživatele po skončení služby nepřijde smluvená osoba, pracovník musí s uživatelem setrvat do doby vyřešení situace a poskytovat mu podporu v úkonech péče o vlastní osobu), cena uvedena v Ceníku.
Uživatel si dále hradí vlastní náklady spojené s poskytování služby, např. vstupné na vybranou aktivitu, cestovné, stravu.